Noosa dag 2

Idag vaknade jag klockan tio efter att ha haft en av de sämsta nätterna hitintills. Jag har lyckats bli förkyld och kunde nog inte andas på hela natten. Noosa National Park stod på schemat idag. Fint ställe. Vi gick i tre timmar och tittade på den fina utsikten. Tre svettiga timmar senare släpade vi oss hem eftersom alla tre led av matbrist. Och nu sitter vi på Peter Pan, en resebyrå med gratis internet för sådana som oss! Rainbow Beach imorgon och sedan Fraser Island!

Noosa

Så kom dagen då det riktiga äventyret skulle börja. En hel månad med massor av roliga saker inplanerade. Vi började vår resa med att köra från Brisbane till Noosa, från början en liten surfby men nu en turistort på östkusten. Bilresan tog ungefär två timmar vilket är ingenting när man är van vid att köra i fem timmar eller mer.  Vi kommer ha helt fel avståndsuppfattning när vi kommer hem tror jag. Väl framme i Noosa skulle vi checka in men vårt hostels datorsystem var nere så vi fick så snällt komma tillbaka senare. Vi gick en tur på stan, bland annat till banken för att sätta in sista hyran på lägenheten i Brisbane. Tvåhundra dollar, jo man tackar. Men det är vad en person betalar för en vecka på ett hostel så det är ändå billigt för alla tre. Hur som helst så fick vi till sist checka in och packa upp våra badkläder för att kunna gå ner till stranden för lite eftermiddagssol. Jag somnade men lyckades låta bli att bränna mig som tur är. Jag har ett flertal gånger under denna resa sovit på stranden i två timmar utan att vända på mig, det är inte behagligt efteråt.

Det verkar som att detta hostel består av enbart svenskar och fransmän. Vilket är det sämsta tänkbara eftersom svenskar brukar vara otroligt tråkiga när man träffar dem utomlands och fransmän pratar så dålig engelska så man inte kan ha en konversation med dem. Jackpot! Ikväll är det tydligen Ladies Night i baren, dem ska ha en wet t-shirt contest. Jag ska inte deltaga. Jag förstår inte riktigt australiens kärlek för wet t-shirt tävlingar. Bara såå töntigt. Man kan vinna hundra dollar tydligen, ge mig tusen så är jag med. Eller kanske inte ändå. Men vi ska gå dit och kolla in stället så får vi se när vi går hem igen. Kraam!

Internetproblem och kommande resplan

Jag vet att jag lovade er bilder men vårt internet är alldeles för dåligt så det går inte att ladda upp bilder på varken bloggen eller facebook. Fick kämpa för att ens ladda upp bilden ovan. Ni får så snällt vänta ett tag till. Idag är det torsdag, Australia Day, men klockan är efter tolv så jag ska snart sova. På måndag lämnar vi brisbane för att fortsätta vår resa upp mot cairns. Vi ska göra flera roliga stopp på vägen och jag är väldigt glad och förväntansfull på tiden som kommer. Vi ska till exempel:
  • Åka till Fraser Island och campa, köra fyrhjulsdrivet på stranden och i skogen, bada i klarblå sjöar och titta på Dingos (vildhundar)
  • Åka på en tredagars segelbåtstur till Whitsundays ösystem och snorkla, segla, sola och njuta på stränder som Whitehaven Beach!
  • Ta dykcert i Cairns och åka ut med en båt i två dagar och dyka på stora barriärrevet med allt vad det innebär.
  • Åka till Great Keppel Island och Magnetic Island och snorkla direkt vid stranden
  • Åka forsränning nerför Tully River - hjälp!
  • Fallskärmshoppning på Mission beach - ännu mer hjälp..

Man lever bara en gång heter det så jag vill faktiskt inte snåla eftersom jag förmodligen aldrig kommer komma hit igen. Iih, jag ska ta dykcert. Det känns faktiskt riktigt riktigt roligt. Kan knappt vänta! Vill ni veta något om platserna såhär innan så rekommenderar jag att googla på de tjocka orden. Saknar er men jag lovar att njuta för er också! Och vi ses ju om några månader! Kraam

Australia Zoo

Igår var vi på en djurpark en timme utanför Brisbane. Australia Zoo heter den och den är rätt känd för det är Steve Irwin som har grundat den. Han är rätt känd om man kollar på animalplanet. Tyvärr är han död nu, han blev stucken av en stingrocka. Han hade en passion för krokodiler och hans familj arbetar fortfarande med att studera krokodiler genom att sätta sändare på dem och sen bevaka hur de flyttar sig varje månad och dylikt. Ganska intressant när dem berättade om det. Dottern hade tydligen precis fångat sin första krokodil, och då snackar vi om tre meter långa krokodiler, och hon var tio år gammal. Tydligen var det bara en liten krokodil, dem kan bli upp mot tio meter. Tänk er en tio meter lång krokodil!

Vi kom dit vid tio på morgonen och halv elva var det matning av uttrarna. Dem var jättesöta och de verkade veta att det var matdags redan en kvart innan djurskötaren gick in i buren. Alla tre tryckte sig mot dörren och försökte nästan gräva sig in. Sedan ibland sprang dem iväg på ett led upp på en stock och posade för kamerorna en stund innan dem återvände till att trycka sig mot dörren där maten skulle komma ifrån. Jättesöta och roliga små djur!

Efter uttermatningen gick vi en runda och tittade på lite andra djur innan deras huvudshow skulle börja. Wildlife Warriors hette den och det var ormar, fåglar och krokodiler med i den showen. Det var en tränare som bad om en frivillig i publiken som skulle hålla ut en peng i handen. Sedan flög hans fågel från hans arm till flickans, tog pengen och flög tillbaka. Det var rätt häftigt att man kan träna fåglar så bra. Kanske kan vara ett nytt trick till Chico, farmor och farfars fågel? Efter det var det dags för huvudakten, krokodilen. Dem hade en hel död gris med ett rep i ena änden som dem slängde i vattnet. Man fick se hela krokodilens matkamp med dödsrullningar och hur dem delar köttstyckena för dem kan inte tugga. Dem tar tag i bytet sen slänger dem med huvudet så kraftigt så att köttstyckena flyger åt alla håll. Groteskt men väldigt häftigt att se på. Visste ni att krokodilen är det djur som har mest kraft i käkarna? I alla fall när dem slår igen käftarna. Jag längtar tills jag får se krokodiler i det vilda, i en guidad tur då såklart. Jag vill helst slippa möta dem på tu man hand.

Det fanns en inhängnad där man fick gå runt bland kängurur och koalor som man kunde klappa. Första gången jag klappade en koala, dem är jättegosiga i pälsen. Kängurur har jag klappat några gånger innan men dem är alltid lika söta. Vi tittade även på en tigershow, det var något att se! Tigrarna gjorde en massa olika trick, de klättrade upp för en trädstam - det gick på två sekunder! De stod på två ben med framtassarna på tränarnas axlar för att få mjölk som belöning. Jag lägger upp lite bilder i nästa inlägg för min kamera fick slut på batteri efter krokodilshowen så Ann och Viktoria fick stå för fotograferingen. Internet har varit oerhört segt idag så det går inte att ladda upp bilder. Men jag gör ett nytt försök imorgon! Kram på er

12-01-16

Godnatt på er alla i Sverige. Jag är för trött för att skriva en lång roman idag men ska uppdatera er snart. Vi ska nog till Australia Zoo på onsdag så då blir det nya foton tagna och nya upplevelser att berätta om. Jag längtar! Idag har tydligen korats till årets mest deprimerande dag av någon nisse, dem sa det på radion precis. Visst, vädret är förfärligt här just nu men varför deppa? Man lever bara en gång och med det säger jag godnatt. Til' we meet again!

Det var en gång en blogg

Hej alla där hemma.
Eftersom jag inte bloggat så flitigt och ni kanske undrar vad jag gör under dagarna så har jag bestämt mig för att lägga ner lite tid på mitt bloggande framöver. Det sägs att en bild säger mer än tusen ord, men jag känner ändå att jag vill komplettera bilderna på facebook med några väl skrivna rader på bloggen. Det går inte en dag utan att jag tänker på er där hemma, min släkt, familj och alla andra som jag gillar. Jag saknar att ta bilen till morfar, när mormor kommer och hälsar på, farmors goda mat, min lillasyster även om vi endast klarar av varandra i en halvtimme åt gången, jag saknar min katt, mina kaniner, mamma och pappa och att kunna dricka oboy hemma hos Alve. Men jag vill inte hem, nej jag trivs bra här i fjärran länder. Jag måste dock be er om en sak, och ni måste lova att hålla den. Håll er friska och glada tills jag kommer hem, jag vill träffa er alla i Maj!

Nu när vi har den biten avklarad så kan jag tipsa er om en annan bra blogg, nämligen min kära vän Anns blogg. Ann är en av de tjejer jag reser med och hon är mycket flitigare med uppdateringarna än vad jag är. Ni hittar henne på  http://annthilderkvist.blogspot.com/. Hon har även lagt in en film från lägenheten vi bor i, den är sevärd och rolig.

Innan jag stänger bloggverkstaden för idag så tänkte jag ge er ett smakprov på vad som komma skall. Därför är här några punkter som jag kommer utveckla vidare vid ett senare tillfälle.

• Moreton Island
  • Stradbroke Island
  • Brisbane
  • Mitt vardagsliv

Jag kommer säkert på fler spännande saker att skriva om så håll ögonen öppna!
Kram

Östkusten innan Brisbane

Efter Blue Mountains började vi vår resa norrut mot Brisbane. Vi stannade på många olika vackra stränder, för många för att räkna upp. Jag har här nedan listat några av de platser som jag gillat mest.

Port Macquarie

Port Macquarie är en liten stad på Australiens östkust med en fin strand men det var faktiskt inte stranden som lockade oss dit. Vi hade läst om ett sjukhus som låg där som skulle vara värt ett besök. Detta var dock inget vanligt sjukhus dit du och jag kan gå om vi har ont i halsen. Nej, alla patienter på detta sjukhus var koalor.

Vi kom dit vid 8 på morgonen för att se när koalorna skulle matas. Koalorna på sjukhuset hade varit med om många olika saker som gjorde att dem fick bo på sjukhuset. Någon hade varit med i en skogsbrand, någon annan hade överlevt en påkörning och vissa var bara små ungar vars mammor hade dött av olika orsaker. Många av koalorna släpps ut igen när dem är friska men vissa är för skadade för att kunna klara sig själva. Dessa koalor får bo i stora inhägnader bakom sjukhuset. Vi tog många bilder på koalorna, här under är några av dem. Klicka på bilderna för större bilder.

Byron Bay

Efter Port Macquarie och lite andra mindre spännande platser kom vi fram till vårt första längre stopp, Byron Bay. Byron är en extremt avslappnad stad. Varför jobba när man kan ligga på stranden och sola verkade vara deras livsstil. Surfing har en stor del i invånarnas, och turisternas, hjärta. Vi solade, badade, solade lite till och badade lite mer. Vi provade också på att surfa men det gick inte särskilt bra för min del. Jag kunde stå upp en halv gång och en gång trillade jag av ovanpå instruktören så båda hamnade under vattnet och hans keps flöt iväg. Är man nybörjare så är man. Staden, eller byn snarare, var nog lite väl avslappnad för oss så efter en vecka åkte vi vidare till Surfers Paradise.

Surfers Paradise

Surfers har fått dåligt omdöme som en överturistanpassad stad men det var just det som vi gillade. Stora höghus låg precis vid strandlinjen eftersom folk har fått bygga hur dem vill under ett långt tag. Vissa människor tycker att det förstör men jag gillade storstadskänslan tillsammans med stranden och badsemestervibbarna. Vi bodde på ett hostel lite utanför centrum, det tog väl en kvart att gå. Men stället var fint och vi bodde med tre andra tjejer från Skåne som vi gick på bio med och hade riktigt trevligt. Det var så fruktansvärt varmt när vi var där så man orkade inte göra så väldigt mycket. Vi shoppade, solade och badade, som en riktig semester.

Efter Surfers åkte vi till Brisbane där vi är nu, vilket jag berättar om i ett annat inlägg.