11-09-29

Idag har vi köpt en bil. Fast först fick vi åka tåg i 40 minuter för att komma till bilhandeln. Allt är så mycket billigare om man kommer ut från Sydney. Vi hittade en vit toyota Camry som var helt okej och dessutom billig. Förhoppningsvis så klarar den hela resan men det ska nog inte vara så svårt. Det var vickan som fick provköra. Jag vågade inte än, man kör ju helt bakvänt! Och där blinkersen sitter i sverige satt vindrutetorkaren så varje gång hon skulle blinka så startades den. Jag borde tillägga att vi inte har köpt den helt än, vi har bara betalat 3000kr för att paxa den. Vi ska hämta den på måndag. Jag har även satt mig i en fläck med okänd svartbrun substans på tåget så jag fick en fläck på mina byxor. Lovely. Jaja. Ska lägga in dem där bilderna nu om det går idag. Nehe, det gick inte nu heller. Ska prova igen senare. Ciao.

11-09-28

Idag regnade det igen. Det känns som dålig reklam för Australien med allt detta regnande. Jag köpte en ny tjocktröja, känns också som att det inte riktigt passar in i min bild av Australien. Jag får helt enkelt hålla ut och längta till sommaren, då jag säkert kommer klaga över olidlig värme istället. Vi har alla tre drabbats av rumsjukan som vi kallar det. Det är något med vårt rum som gör oss hesa, hostiga och snuviga. Mögel? Damm? Jag har ingen aning. Min hypotes är mögel eftersom vi bor bredvid badrummet. Dålig fuktspärr kanske? Men mögel borde synas tycker man. Vi har även fått besök av världens största kackerlacka, alltså enorm! Dem kommer in när man har fönstret öppet. Usch. Men stället är ändå helt okej så tro inget annat. Jag postar lite bilder från veckan som har gått. Några fina dagar har vi allt fått. Verkar inte ha internet på min sida så bilderna får vänta. Då har ni något att se fram emot!

11-09-27

Idag har vi varit på bondi beach. Det är nog australiens mest kända strand och det finns till och med ett tvprogram som utspelar sig på stranden. Det blåste lite för mycket när vi var där så vi stannade inte så länge. Vattnet var iskallt dessutom eftersom det bara är vår så att säga. Jag tror inte ens vi blev solbrända, kanske lite. För er som inte har facebook och redan har läst det så har jag fått ett nytt mobilnummer som man kan nå mig på om det skulle behövas. +6140496517 är det, glöm inte tidsskillnaden om ni ringer. Jag ska lägga in lite fina bilder senare. Har gått ifrån min kortläsare, den ligger i min säng och jag är på Mc Donalds. Deras internet är inte det bästa men det är iallafall gratis.

Och för morfar som undrade vad det var i trädet i det förra inlägget så är det flygande hundar. En typ av fladdermöss men dem är jättestora. De hängde där i botaniska trädgården och tittade på oss, lite läskigt var det.

Dag 1 2 3

Idag är det den 24 September och vi har varit i Sydney i tre dagar.

Vi kom hit vid 06 den 22 September och tog en buss till vårt hostel. Fast det var en så kallad shuttle-buss som skulle lämna av en mängd passagerare på en massa olika hotell så vi var inte framme förrän 10 eller något sådant. Dagen gick åt till att handla mat och se sig omkring. Vi gick till operahuset och till den botaniska trädgården. Efter det så gick vi hem och lagade mat och såg på en film, fast alla tre somnade under filmen för vi hade sovit så dåligt på planet.

Den 23 September försov vi oss och missade frukosten, fortfarande lite jetlag tror jag. Det var underbart väder så vi bestämde oss för att åka till Bondi Beach. Men för att kunna vara där behöver man en handduk och solglasögon så vi åkte till Paddys Market vilket är som en svensk marknad inne i ett hus utan indianer och munkförsäljare. Lite mer souvenirer och sånnt. Men när vi väl hittat vars en handduk och jag hade köpt solglasögon så hade solen försvunnit och det var kallt. Vi hade ju nämligen försovit oss så nu var klockan typ 16. På kvällen så hade vårt hostel anordnat en slags pub-kväll då alla som ville gick ut och dansade och lärde känna folk. Det var roligt. Jag har fått erfara att fransmän är dåliga på engelska.

Idag, den 24 September, försov vi oss igen eftersom det blev rätt sent natten före och vickans mobil som vi hade som väckarklocka funkade inte. Vi vaknade klockan tolv på dagen av att städerskan gick in på vårt rum. Lite pinsamt. promenerade iväg till Mc Donalds för att dem har gratis internet och vi har varit här ett bra tag nu.

(Klicka på bilderna för större)

Australien

Härmed byter denna blogg ämne från påskliljor till ett land långt långt borta.