Östkusten innan Brisbane

 


Efter Blue Mountains började vi vår resa norrut mot Brisbane. Vi stannade på många olika vackra stränder, för många för att räkna upp. Jag har här nedan listat några av de platser som jag gillat mest.

Port Macquarie

Port Macquarie är en liten stad på Australiens östkust med en fin strand men det var faktiskt inte stranden som lockade oss dit. Vi hade läst om ett sjukhus som låg där som skulle vara värt ett besök. Detta var dock inget vanligt sjukhus dit du och jag kan gå om vi har ont i halsen. Nej, alla patienter på detta sjukhus var koalor.

Vi kom dit vid 8 på morgonen för att se när koalorna skulle matas. Koalorna på sjukhuset hade varit med om många olika saker som gjorde att dem fick bo på sjukhuset. Någon hade varit med i en skogsbrand, någon annan hade överlevt en påkörning och vissa var bara små ungar vars mammor hade dött av olika orsaker. Många av koalorna släpps ut igen när dem är friska men vissa är för skadade för att kunna klara sig själva. Dessa koalor får bo i stora inhägnader bakom sjukhuset. Vi tog många bilder på koalorna, här under är några av dem. Klicka på bilderna för större bilder.




Byron Bay

Efter Port Macquarie och lite andra mindre spännande platser kom vi fram till vårt första längre stopp, Byron Bay. Byron är en extremt avslappnad stad. Varför jobba när man kan ligga på stranden och sola verkade vara deras livsstil. Surfing har en stor del i invånarnas, och turisternas, hjärta. Vi solade, badade, solade lite till och badade lite mer. Vi provade också på att surfa men det gick inte särskilt bra för min del. Jag kunde stå upp en halv gång och en gång trillade jag av ovanpå instruktören så båda hamnade under vattnet och hans keps flöt iväg. Är man nybörjare så är man. Staden, eller byn snarare, var nog lite väl avslappnad för oss så efter en vecka åkte vi vidare till Surfers Paradise.


Surfers Paradise

Surfers har fått dåligt omdöme som en överturistanpassad stad men det var just det som vi gillade. Stora höghus låg precis vid strandlinjen eftersom folk har fått bygga hur dem vill under ett långt tag. Vissa människor tycker att det förstör men jag gillade storstadskänslan tillsammans med stranden och badsemestervibbarna. Vi bodde på ett hostel lite utanför centrum, det tog väl en kvart att gå. Men stället var fint och vi bodde med tre andra tjejer från Skåne som vi gick på bio med och hade riktigt trevligt. Det var så fruktansvärt varmt när vi var där så man orkade inte göra så väldigt mycket. Vi shoppade, solade och badade, som en riktig semester.



Efter Surfers åkte vi till Brisbane där vi är nu, vilket jag berättar om i ett annat inlägg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0